Wednesday, April 17, 2013

Baru Ku Tahu Apa En Mat Gebu Rasa Dulu

Masa google images kari hijau thai tempohari, saya ternampak gambar yang dirakam sendiri dalam sebuah blog masakan. Dah la tak minta izin lepas tu tak bagi kredit langsung pada gambar berkenaan. Saya bukanlah juru gambar yang bagus malah tak gunakan kamera mahal pun tapi sekurang-kurangnya itu usaha sendiri. At least bagilah kredit gambar milik sapa. Tak susah pun cuma bagi link saja. Tak pun mention yang pix tu dari google.

Masa kes ciplak gambar ni mula-mula saya terbaca pada En Mat Gebu lepas tu Ummi Kuantan dan ramai lagilah yang terkena. Mereka lagilah super senior blog masak pun boleh terkena - siap buang watermark lagi- inikan saya blog masakan kecil-kecilan ni.

Dulu rajinlah nak buat watermark bagai, tapi bila nak cepat terus letak je imej. Bajet konon tak de lah sapa-sapa nak ciplak gambar yang tak seberapa tu. Tup...tup blog Ceria Resepi bajet macam hasil kerjanya. huh...sapa tak naik darah. Sentap tau. So, lepas ni letaklah watermark sendiri yang basic-basic jadilah macam yang baru saya buat tadi ni. Cer tengok sini.


No comments:

Post a Comment