Wednesday, November 21, 2012

Cucur Geragau Mak

Sekitar 1990-an terutama penghujung tahun adalah masa yang paling saya tunggu-tunggu. Ini kerana waktu tersebut adalah musim geragau. Geragau atau anak udang kecil memang menjadi kegemaran saya sejak kecil. Walaupun boleh dijadikan bahan utama untuk gulai atau kerabu namun cucur aka xekodok geragau tetsp menjadi pojaan hati saya. Klik sini untuk bebelan lanjut.

Inilah rupa udang geragau segar
Resepi cucur geragau aka cekodok air tangan Mak memang tak pernah menghampakan. Kalau cucur ni tengah masak bau daun kunyit merebak di seluruh rumah. Kalau dibuat sarapan pagi hidangan ni seumpama jam loceng yang mampu membuatkan kami adik beradik terus terjaga dari tidur. (hehe...ni zaman anak dara yang kurang rajin tau).

Lebih-lebih lagi Mak suka goreng adunan besar-besar. Masuk empat lima biji dah senak perut. Pulak tu kalau dah sejuk sekalipun cucur ni masih lembut dijamah dengan sos buatan rumah. Saya abadikan resepi ini untuk ingatan masa akan datang. Terima kasih Mak.

RESEPI CUCUR GERAGAU
Bahan-bahan:
  • 2 genggam udang geragau segar (lebih banyak lagi syok)
  • 3 cawan tepung gandum
  • 2 helai daun kunyit (hiris halus)
  • 1 1/2 - 2 cawan air suam (ikut kepekatan adunan)
  • 1/2 cawan kelapa parut
  • Sedikit garam
  • Minyak untuk menggoreng
Cara menyediakannya:
1. Udang geragau dibersihkan dan ditos seketika.
2. Satukan tepung gandum, udang geragau, kelapa dan daun kunyit. Masukkan air sedikit demi sedikit hingga mendapat kepekatan dikehendaki dan perasakan dengan garam.
3. Panaskan minyak dan goreng hingga masak. Enak dimakan bersama sos cili atau sambal tumis.

Sos cili buatan rumah:

Suku cawan sos tomato + suku cawan sos cili + 3 sudu air asam jawa + 5 sudu air suam+ 1 sudu besar cili kisar + garam + gula + 2 ulas bawang putih diketuk = Masukkan dalam periuk dan biarkan mendidih hingga pekat.

Selamat mencuba


No comments:

Post a Comment