Friday, August 17, 2012

Nasi Paella Spanish

14 Ogos lepas adalah hari lahir En Bapak yang ke-32 tahun. Kebiasaannya saya memberi pilihann En Bapak untuk memilih kek dan makanan yang bakal disajikan khusus untuknya pada hari berkenaan. Tahun ini pilihan En Bapak adalah kek kurma keju lemon dan nasi paella.

Kebetulan dua hari sebelum hari lahir beliau, saya ada membeli buku masakan Senangnya Memasak Nasi - Chef Hanieliza. Makanya, En Bapak berkenan dengan hidangan nasi paella aka nasi Spanish. Jom kita intai resepinya yang ada juga sikit yang saya memandai-mandai ubah suai ikut selera. hehehe...

Bahan Tumis:
  • 1 labu bawang besar - potong dadu
  • 1 ulas bawang putih - cincang
  • 2 inci halia - diketuk
Bahan A:
  • 1 kg beras basmathi (saya guna 4 cawan beras, basuh dan rendam 10 minit, toskan)
  • 1 liter stok ayam (saya buat stok dan campurkan 1 kiub ayam di dalamnya)
  • 1 potong ikan tenggiri (tak masuk)
  • 200gm isi ayam - dihiris nipis dan lebar (saya masuk 1/4 cawan aje)
  • 200 gm isi kupang (saya masuk 1/2 cawan)
  • 200gm udang besar (masuk 10 ekor)
  • 200gm sotong - potong 2 (masuk 8 ekor)
  • 1 biji capsicum hijau dan merah- potong dadu (masuk setengah biji saja setiap satu)
  • 2 biji tomato- cincang (masuk sebiji)
  • 1/2 cawan kacang pis (guna dalam tin)
  • 3 sb marjerin (guna mentega)
  • 2 sb minyak masak
  • 1 pokok daun sup - cincang (saya guna daun ketumbar)
  • 1/2 sk serbuk kunyit
  • 1/4 sk serbuk paprika - ini saya tambah
  • Garam secukupnya.
Cara menyediakannya:
  1. Panaskan mentega dan minyak. Gorengkan udang dan sotong kira-kira 5 minit. Angkat dan ketepikan.
  2. Tumis bahan tumisan hingga layu dan masukkan isi ayam dan kupang. Kacau rata.
  3. Masukkan stok ayam, serbuk kunyit, serbuk paprika dan garam. Biarkan mendidih.
  4. Masukkan beras, capsicum hijau dan merah, kacang pis dan tomato. Biarkan mendidih.
  5. Oleh kerana saya masak menggunakan periuk nasi, maka saya terus alihkan nasi dari atas dapur ke tempatnya dan biarkan masak dengan secukupnya. (kebiasaanya, nasi ini dimasak dalam kuali ala non stick pan dan bertutup.
  6. Apabila sudah kering, masukkan daun sup (ketumbar), udang dan sotong yang telah digoreng tadi. Biarkan seketika sebelum menghidangkannya dengan acar timun atau salad.
Saya mencuba resepi salsa baru yang diperoleh dari majalah Saji terbitan Mac 2012.
Salsa
Bahan-bahan:
  • 4 biji buah tomato - potong dadu
  • 1 batang timun - buang biji dan potong dadu
  • 1 labu bawang besar - potong dadu
  • 2 tangkai cili merah dan hijau - mayang halus
  • 5 tangkai cili padi - mayang halus (tak masuk sebab cili merah dah pedas)
  • 1 biji lemon - perah jus (guna 2 sb dah cukup)
  • 1 sb minyak zaitun
  • Garam, gula
Cara menyediakannya:
1. Campurkan kesemua bahan-bahan di atas dan gaul mesra dalam satu mangkuk.
2. Perasakan dengan secukupnya dan lebih enak dimakan sejuk. 

Resepi adalah sangat sedap dan masuk senarai wajib masak.

Sekian.











No comments:

Post a Comment