Friday, May 24, 2013

Mangkuk Sarapan Semudah 1,2,3


Assalamualaikum wbt

Lama betul saya tak update resepi yang dicuba sendiri. Bukan malas tau tapi kurang rajin. hihihi...Dah pernah nampak resepi ni dalam buku masakan untuk kanak-kanak. Tang roti yang dijadikan mangkuk tapi dalam buku tu intinya adalah nasi goreng. 

Kemudian, ternampak pula Serena Masterchef Selebriti buat benda yang sama. So, semangat nak rasa  (padahal nafsu makan tu) berkobar-kobar dan akhirnya berjaya dihasilkan pada sarapan semalam. Cuma lain kali kena buat lebih sebab En Bapak kata tak cukup enam keping. hihihi...Nak ulang buat inti balik, tak kuasa akak. 

Mungkin anda boleh olah intinya dengan daging kisar, atau hirisan sosej yang dikaramel seketika atau mungkin boleh ditaburkan keju di atasnya. Tak salah mencuba kan. Jom intai resepi olahan saya ni, kalau sudi cubalah sendiri.

MANGKUK SARAPAN SEMUDAH 1,2,3
(Inspirasi daripada blog Martha Stewart)

BAHAN-BAHAN:

6 keping roti putih 
Semangkuk kecil inti ayam
(saya perap ayam bersama sedikit daun ketumbar dan ditumis bersama bawang putih dan bawang merah)
Semangkuk kecil sardin 
(saya tumiskan bersama bawang dan masukkan 3 batang cili padi yang dihiris halus. Kemudian perahkan dengan limau kasturi)
Sedikit kucai untuk taburan
Beberapa biji telur
Taburan lada hitam

CARA MENYEDIAKANNYA:

1. Terap acuan bulat atau gunakan saja cawan atau mangkuk ke atas roti. Kemudian susun dalam dulang muffin yang disapu dengan marjerin.

2. Kemudian, bakar roti berkenaan selama 5 minit pada suhu 180 darjah. Keluarkan.


3. Isikan inti ayam atau sardin tadi. Selepas itu, pecahkan telur di atasnya. Taburkan sedikit garam, daun kucai dan lada hitam. Bakar lagi selama 15-17 minit bergantung samada telur separuh masak atau sepenuh masak yang anda mahukan.

Tara....dah siap. Saya lebih sukakan bakul yang berinti tanpa telur. En Bapak lebih sukakan yang bertelur. Rasanya rangup di luar dan lembut di dalam. Enak dicicah dengan sos cili. Makan panas-panas tau. 

4 comments:

  1. Replies
    1. Cik Viva kalau buat mesti bertambah sedapnya. :)

      Delete
  2. Kenapa sedap sangat dan cantik sangat resepi chef ni? Jealous saya tau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lynn Munir : Awak pun boleh buat cantik camtu tau. Jangan lupa cuba ye.

      Delete