Wednesday, January 8, 2014

Siput Pahat aka Siput Buluh aka Ambal dan Petua Memasaknya

Orang Melaka panggil siput ni Pepahat. Orang Sabah dan Sarawak panggil Ambal. Tak pernah pun mencarinya walaupun rumah mak depan pantai. Masa zaman sekolah dulu, saya pernah makan rendang pepahat yang diberi jiran sekampung, Mak Ncik Timah. 

Mencarinya bukan mudah, kena bermain lumpur nak dapatkannya tahu. Tak kena teknik memang payah jawabnya. Setahu saya, Mak Ncik Timah yang gemar memancing bersama kakak sulungnya mencari pepahat ni di kawasan berlumpur berhampiran Kampung Telok Gong. Dekat-dekat kawasan pulau apabila air laut cetek.

Dengar cerita, siput ni semakin susah nak dapat sekarang.

Masa di Ipoh dulu, jumpa siput ni dalam freezer Mydin Meru Raya. Encik Bapak terkadang merungut sebab saya pernah bercerita mengenai pepahat tapi bila balik kampung nan hado. hehe...Cerita je lebih katanya.

Jadi,  bila dah jumpa, memang beliau teruja nak merasa siput ni. Lagipun, banyak juga dalam sebungkus tu harga tak sampai RM10. Datang dari Pantai Remis.
Siput pepahat ni macam-macam boleh buat - tapi bagi saya masak rendang lagi ummmphh...Kenyal dan mengasyikkan. Ratah-ratah makan dengan roti pun sedap.

Oleh sebab siput ni hidup di kawasan berlumpur, haruslah direndam dengan air terlebih dahulu lebih kurang setengah jam. Bagi lumpur dan pasir-pasir keluar terlebih dahulu.

Lepas ditapis segala kekotoran, bolehlah dibuka kulitnya yang rupa buluh tu dan bersihkan bahagian dalamnya di bawah pancuran air. Gitu...Kadang-kadang terasa pasir di bahagian isinya. Bersihkan sebersih-bersihnya kerana perasa pasir memang akan memotong rasa masakan kita bukan? :)

Lepas dah berkeputusan nak masak apa, silalah sediakan bahagian tumisan dengan secukupnya. Nak buat masak sweet sour boleh, asam rebus boleh, nak masuk dalam sayur kacau goreng pun boleh. 

Cuma pastikan siput dimasukkan di penghujung masa memasak. Jangan lama sangat, agak-agak dah kenyal sikit bolehlah ditutup api. Alah, macam kita masak udang dan sotong juga, kalau terlebih masak akan jadi liat dan rasa kering. Tak feel.

Saya buat rendang siput pahat. Resepi rendanglah kan, semua tahu tapi saya masuk daun limau bukan daun kunyit. 

Selamat mencuba. 

5 comments:

  1. Haiiiii..Cakkk!!
    done follow sini no. 11
    sudilah kiranya follow me back yea..
    he2.. salam kenal.. keep in touch yea..=)

    http://tengkubutang.blogspot.com/

    dan my 2nd blog
    http://kucenkucenbelog.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. salam..pahat nie nk dapat kt mne ye skrg?jenuh mencari..

    ReplyDelete
    Replies
    1. alahai..saya baru check komen dlm blog resepi ni. Sori ye fazliana. Utk pengetahuan, siput pahat ni blh didapati di Perlis dan Pantai Remis. Walau bagaimanapun hari tu kami terjumpa di Pasar Borong Selangor. Tapi pepahatnya agak besar dan liat bila dimasak. Better cari yang halus sedikit dan rasanya lebih manis

      Delete
  3. salam sis.. 1st time nk masak siput pahat... org johor ckp siput buluh... google punya google..dpt maklumat dr blog sis... so dh tau nk masak pe lps nih.. tq bg maklumat.

    ReplyDelete