Sunday, August 26, 2012

Mee Udang Mentadak/Lipan/Ronggeng

 Assalamualaikum,
Rasanya masih belum terlewat saya mengucapkan salam aidilfitri kepada pengunjung yang sudi membaca blog saya ini. Pasti ada di antara kita masih lagi dalam mood beraya dan menerima pelawaan ke rumah terbuka. Niat saya ingin membuat rumah terbuka untuk kawan-kawan dan jiran tahun ini tapi masih mempertimbangkannya atas beberapa faktor. Insyaallah. 

Sebenarnya entry mengenai resepi ini sudah saya catatkan di sini. Biasalah kalau En Bapak ke pasar dan ternampak udang ini terjual, pasti dia segera menelefon saya untuk mengubah satu menu mingguan kami kepada resepi ini. Oleh kerana udang ini jarang-jarang diperoleh, maka saya, isteri yang patuh (cewah!) terus bersetuju cadangan si suami.

Tips yang dapat saya kongsikan setelah beberapa kali memasak resepi ini adalah udang ini lebih manis dimasak pada hari berkenaan atau selewat-lewatnya sehari selepas hari ia dibeli. Pendek kata, lagi cepat dimasak lagi sedap.

Pastikan kepala udang dan ekornya dicabut dengan berhati-hati kerana dikhuatiti isinya yang sedikit akan terlerai ketika proses berkenaan dilakukan. Selepas itu bahagian tersebut bolehlah direbus untuk dijadikan stok. Kemanisan stok udang ini lebih menonjol berbanding udang lain yang saya pernah buat. Sila percaya :).


MEE UDANG LIPAN (@udang mentadak @ udang ronggeng)
Bahan-bahan:
  • 1 bungkus mee kuning (basuh dan dicelur)
  • 10 ekor udang lipan
  • 1 labu bawang besar *
  • 2 ulas bawang putih * (ditumbuk)
  • 1 inci halia (diketuk)
  • 1 1/2 sudu besar cili kisar
  • 1 batang kulit kayu manis (kecil sahaja)
  • 1 keping fish cake*
  • 8 biji fish ball *
  • 1 keping tauhu putih *(dihiris kecil dan digoreng)
  • Sawi putih (dihirs)
  • 1/2 biji tomato (potong dadu)
Bahan perasa:
  • Sos tiram
  • sos tomato
  • Garam / gula (jika perlu)
Bahan sampingan:
  • Telur (direbus)
  • Taugeh (dicelur)
  • Limau kasturi
  • Bawang goreng
Cara menyediakannya:
  1. Udang dibersihkan. Asing kepala dan ekornya. Kemudian rebus dgn 4 cawan air untuk dijadikan stok udang.
  2. Tumis bawang besar, bawang putih, halia dan kulit kayu manis hingga naik bau. Masukkan cili kisar dan goreng hingga garing. Masukkan udang dan stok udang. Biarkan mendidih.
  3. Masukkan fish cake, fish ball dan tauhu. Diikuti denngan sayur sawi dan tomato. Perasakan dengan sos secukup rasa. Biarkan kuah sedikit pekat dan angkat.
  4. Untuk menghidang, satukan mee kuning, taugeh, telur, bawang putih dan limau kasturi. Kemudian, curahkan kuah ke atas mangkuk mee tadi. Siap!!!




No comments:

Post a Comment